Åben og positiv dialog

 

KonfliktAt skabe en åben og positiv dialog, kræver en større bevidsthed, især omkring ens eget verbale og nonverbale sprog. At sikre en gensidig respektfuld samtale kræver, udover at man giver plads til hinandens forskellige oplevelser og synspunkter, også at man giver sig selv mulighed for at lytte til og anerkende det man hører, uden at man nødvendigvis behøver at manifestere det urigtige i den andens følelser, tanker og oplevelser. Sandheden er jo, at man ikke kan gøre sig til herre over andres tanker, og heller ikke kan vurdere rigtigheden i det den anden har oplevet. Derfor er det vigtigt, at man går ind i en dialog med en nysgerrighed omkring den andens oplevelser og ikke er optaget af sig selv, imens man forsøger at forstå den andens tanker og følelser. Udgangspunktet for en konflikt er ikke alene at nå til enighed, men er i ligeså høj grad, at skabe forståelse og anerkendelse af hinandens oplevelser og følelser og det sker gennem respekt, tillid og anerkendelse.

 

Derfor:

 

- Stil åbne spørgsmål til det du hører; hvorfor, hvordan, hvornår, hvad.. Lad vær at gå i forsvar, men gå på opdagelse i den andens opfattelse af situationen.

 

- Lad vær med at afbryde. Det nedbryder tilliden og trygheden og bliver i stedet en magtkamp. – En kamp om at få ret.. Men det løser ikke konflikten eller de negative tanker og følelser der knytter sig til konflikten.

 

- Kvittér for det du har hørt. Det kan du gøre ved at gentage det du har hørt, checke tolkningen; Det jeg hører dig sige”.. Det betyder også at du gerne må sige det højt, hvis du er usikker på om du har forstået det rigtigt.. – ”Jeg er usikker på hvad du mener”.. Eller ”Kan du sige lidt mere om det?”

 

- Undgå at kritisere, dømme eller bruge et afvisende kropssprog. Det nytter altså ikke noget at sige ”Det passer ikke” eller rulle med øjnene, krydse armene over brystet eller komme med dybe suk. Du kommer meget længere ved at anerkende, rumme og vise omsorg, selvom din intention måske er blevet misforstået. Det kan du gøre ved at sige ”Jeg er ked af at du har oplevet det sådan”, ”Det var ikke meningen ar du skulle opfatte det sådan”.. Her handler det også om, selv at være objektiv, når man får taletid. I stedet for at sige ”DU”, så sig ”Jeg”. ”Jeg følte det sådan”, eller ”Jeg tænkte at du måske”.. På den måde bliver din kritik mere saglig og upersonlig, samtidig med at budskabet i højere grad vil komme frem. Her handler det nemlig ikke om at anklage eller angribe, men om at give udtryk for hvad man tænkte, følte eller oplevede, og dernæst, at finde en fremtidig løsning.

 

- Gem dine gode råd! Ingen ønsker at blive bombarderet med løsninger, hvis de ikke er blevet efterspurgt. Vær i stedet nysgerrig på, hvad vedkommende selv har tænkt om situationen og om mulige løsninger. Er du sikker på at du har præcis den løsning, som vedkommende leder efter, så spørg, om vedkommende kunne tænke sig at høre hvad du ville have gjort, hvis du stod i samme situation..
 

 

 

 

Hvorfor ikke dele den med dine venner?

Share to Google Plus
« (Previous Post)
(Next Post) »