Hvad går dig på?

Sexologuddannelse

Som udgangspunkt for en samtale omkring svære emner, kan det være en god idé, at gøre sig nogle notater, om de situationer man møder i samværet med partneren. Beskrivelsen handler ikke om, at bebrejde eller anklage, men om at sætte tingene i et større perspektiv.

 

Ved at nedskrive og reflektere, kan det ind imellem være nemmere at forholde sig til de konkrete situationer, og overveje, dels sit eget ansvar i konflikten men også hvor vidt partneren i situationen havde negative hensigter.

 

Når du har udfyldt skemaet, skal du overveje, hvilke af de konkrete situationer, der er nødvendige at handle på. – På den måde, kan I forhåbentlig reducere antallet af daglige konflikter, og i stedet samle dem under samme tag, når du finder ud af, hvad det konkret er, du reagerer på i de forskellige situationer. det handler altså om, at finde de underliggende temaer, som handler om de følelser du kommer i kontakt med, på baggrund af de forskellige konflikter.

 

I dialogen med partneren er det ligeså vigtigt, at tage udgangspunkt i følelsen, Det er nemlig langt nemmere at være lydhør overfor andres følelser, frem for deres kritik af vores handlinger og konklusioner på vores intentioner. Spørgsmålet er altså primært rettet mod dig, så du kan finde hoved og hale i situationen, det du reagerede på, og hvad der skete med dig da du reagerede. – Altså, følelsen.

 

Efterfølgende kan man få en snak om, hvilke situationer der leder til bestemte negative følelser, og sammen finde en løsning på, hvordan man enten kan handle på nye måder, eller kan skabe en stærkere tryghed end usikkerhed.

 

Se evt. eksemplet nederst på siden.

 

 

Da du sagde/gjorde:

 

Følte jeg:

 

Refleksion:
 

________________________________________

 

Da du sagde/gjorde:

 

Følte jeg:

 

Refleksion:

 

________________________________________

 

 

Da du sagde/gjorde:

 

Følte jeg:

 

Refleksion:

 

________________________________________

 

Eksempel:

 

Da du sagde/gjorde:  Da du kom for sent til vores aftale og startede med at komme med et hav af undskyldninger, i stedet for lytte til hvordan jeg havde det med det.

 

Følte jeg: At du var mere optaget af dig selv og gik i forsvar for at undgå at anerkende min skuffelse.

 

Refleksion: Jeg ved godt du kom med forklaringer for at jeg ikke skulle tænke at det handlede om at du var ligeglad med mig. Følte ikke at min skuffelse blev anerkendt. Når jeg bliver skuffet handler det ofte om, at jeg bliver usikker på om du respekterer mig. Når jeg føler mig respekteret, føler jeg mig også elsket. Når jeg ikke føler mig elsket, føler jeg mig ligegyldig.

 

Her kan det altså handle om behovet for at mærke respekt, anerkendelse og kærlighed. Ergo er det de følelser der skal i spil i dialogen.

 

 

 

Hvorfor ikke dele den med dine venner?

Share to Google Plus